A bankok digitális traszformációjáról és a fintech cégek jelentette kihívásokról szólt az első panelbeszélgetés a Portfolio Banking Technology 2017 konferenciáján. A résztvevők kissé megosztottak a témában, ugyanakkor elég nagy konszenzus mutatkozott abban, hogy a legnagyobb kihívók hosszú távon a technológiai óriások lehetnek, és a bankoknak az adatvagyonuk kiaknázásban lehet igazán nagy előnyük, amire persze a fintech kihívók is igényt támasztanak.
Hol állnak a bankok a digitalizációban?
Banking Technology 2017 konferenciánk közönségének többsége gyenge közepes, vagyis kettes-hármas osztályzatot adott a bankszektornak a digitális fejlettség szempontjából. Schenk Tamás (OTP) szerint a legnagyobb magyar bank élen jár a digitalizációban, ezt idén kockázatitőke-programmal és saját akcelerátor programmal is gyorsítják. Hetényi Márk (MKB) szerint nagy a szabályozási dömping, ami a következő 3-4 év fejlesztési volumenjének nagy részét lefoglalhatja, a megfelelő munkaerő megtalálása is nagy fejlesztési kihívást jelent. Hegedüs Éva (Gránit Bank) emlékeztetett: 2008 előtt a bankrendszer az aranykorát élte, míg 2006-ban még a 10 legnagyobb piaci kapitalizációjú cégből 3 bank volt, 2016-ban egy bank sem volt köztük. A világ megváltozott, a pénzügyileg felkészültebb és fiatalabb, tapasztaltabb emberek gyorsabban, egyszerűbben szeretnek bankolni. Náluk 15 perc alatt online is számlát lehet nyitni például. Fatér Gyula (Budapest Bank) szerint olyan gyorsak a változások, hogy számos fejlesztésnél azzal szembesülnek, nincsenek is olyan emberek, akik értenének hozzá, tehát folyamatosan tanul a szakma. Strén Gábor (Microsoft) úgy vélte, borzasztóan nehéz helyzetben vannak a bankok abban megítélésében is, milyen típusú kompetenciára van szükségük, és mit kell házon belül tartani vagy kiszervezni. A külföldi tapasztalatokból nagyon sokat lehet tanulni, de a jó IT-szakemberek esetében az első napon már az is feladat, hogy egyáltalán akarjanak maradni.
Mekkora veszélyt jelentenek a fintech cégek?
Pár éve jobban tartottam ettől – mondta Fatér Gyula (Budapest Bank). A Budapest Banknál 10 digitális projekt fut jelenleg, ugyanakkor az ország nagy részében nem a technológiai kihívás a bankok számára a legnagyobb probléma, 5 év múlva még ugyanúgy bankfiókokban fogunk bankolni. A következő 5 évben kisebb lesz a bankszektor bevételi/profit vesztesége, mint pár éve gondoltuk. Hegedüs Éva (Gránit Bank) a növekedés folytatódását várja a következő években saját bankjától, az eszközök oldalán a konzervativizmus, a technológiákban pedig az innováció lesz meghatározó. A verseny mindig költségcsökkentésre ösztökél, de hosszú távon azok a bankok, amelyek a belső folyamataikban és ügyfélszolgáltatásaikban is tudják alkalmazni az új megoldásokat, azok képesek lesznek a jövedelmezőségük javítására. A fintech kihívás a jövőt jelenti, ezzel együtt kell továbbra is jövedelmezően működni. Hetényi Márk (MKB) fél attól, hogy a tranzakciós szolgáltatásokba, pl. átutalásokba belépő szereplők az ügyfélbizalmat kevésbé igénylő szegmensekre rátelepednek, és az adatversenyben végül alulmaradnak a bankok. Hosszú távon a nagy „adatbehemótoktól”, például az Amazontól lehet félni, amely már a hitelezési piacra is belépett. Schenk Tamás (OTP) elmondta: az OTP gondolkodásának nagy fontos része a bankfiók továbbra is, de ezek működési koncepciójának átgondolása, modernizációja is folyamatosan terítéken van. A digitalizáció fontos társadalmi hatása, hogy a belépési korlátokat lejjebb vitte. Strén Gábor (Microsoft) felhívta a figyelmet: a fintech cégek tőkearányos profitelvárása jóval magasabb a bankokénál, az ökoszisztémák bővítését, az ügyfelek magukhoz tapasztását használjuk eszközül, ami teljesen más logika, mint a bankoké. Elkerülhetetlen, hogy a bankok kenyerét elvevő szolgáltatásokkal megjelenjenek, és valószínűleg veszteségeket fognak nekik okozni.
Forrás: Portolio.hu